PUBLIC RELATIONS

Zo maak je van een traditioneel persbericht een blogpost met SEO-waarde

Een persbericht bevat inhoud en nieuws gericht op perscontacten en media. Het doel is om met jouw tekst journalisten te overtuigen en publicaties te realiseren in media die jouw doelgroep bereiken. Dus focus je volledig op de journalist. Toch worden persberichten vaak 1 op 1 gebruikt als blog content voor de eigen website. Maar waarom? Een blog heeft namelijk een ander doel. Je wilt potentiële websitebezoekers aantrekken om ze te informeren, te inspireren en aan te zetten tot actie. Je roept ze op om aan te melden voor een nieuwsbrief, de nieuwe collectie te bekijken, of een afspraak te maken. Kortom; ander publiek en andere doelen. Kun je jouw persbericht dan helemaal niet gebruiken? Zeker wel! Met deze tips tover je jouw persbericht om tot effectieve en inspirerende blogpost met SEO-waarde. Zo hergebruik je niet alleen bestaande content, maar zorg je ook nog voor een betere vindbaarheid en meer traffic naar je website.

1) Help de lezer 

Wat heb ik hier aan? Dat is altijd wat er door iemands hoofd speelt die zich bevindt op een webpagina. Dus ook voordat er wordt doorgeklikt naar jouw blogpost. De potentiële lezer heeft in een split second een kosten/batenanalyse gemaakt. Wil je die klik? Geef de blogpost dan een invalshoek met waarde. Maar hoe je dat doet? Hieronder een paar voorbeelden:

Invalshoek persberichtInvalshoek blogpost
Meubelwinkel lanceert nieuwe zomercollectieZo maak je jouw woonkamer klaar voor de zomer!
Autoverzekeraar start met on-demand pechhulp verzekeringMet deze tips ga je onbezorgd op autovakantie
Maatkasten specialist introduceert eigen ontwerp toolMet deze opbergtips creëer je ruimte in je huis

In alle gevallen is de aankondiging in het nieuwsbericht een voorbeeld van iets dat een grotere boodschap ondersteunt. De context is verschoven en de waarde voor de lezer is verrijkt.

2) Nail the (benefit-driven) headline

De titel is als een eerste indruk. Is deze niet goed? Dan kun je wel vergeten dat jouw blogpost gaat scoren. In de titel van een blog laat je de potentiële waarde voor de lezer zien. De mogelijke lezer, die de titel ziet verschijnen in de zoekresultaten, op social media of in de mailbox, maakt nu een afweging. Ga ik mijn tijd investeren in dit artikel en wat krijg ik er voor terug?

  • Zet de voordelen voor de lezer zo specifiek mogelijk in de titel
  • Maak een shortlist met titels voordat je er 1 kiest
  • Gebruik indien mogelijk nummers of lijstjes in de titel

Laatstgenoemde is niet onbelangrijk. Onderzoek laat namelijk zien dat deze titels de interactie op sociale media met meer dan 73% verhogen.

Een praktische handleiding nodig en nieuwsgierig naar de wetenschap achter een pakkende titel? Lees dan deze blog: The Step-by-Step Guide to Writing Powerful Headlines

3) Vergroot je bereik met beelden

Niet ieder persbericht bevat beelden, maar voor het succes van een blog speelt dit een doorslaggevende rol. 3 bewezen feiten over een blog met kwalitatief beeldmateriaal:

  • De click through rate wordt verhoogd
  • Het bericht wordt vaker gedeeld op social media
  • De tijdsduur van de paginabezoeker wordt vergroot

Het type beeld dat je gebruikt hangt natuurlijk af van het onderwerp, maar probeer ook altijd beeld te gebruiken met mensen. Voeg beeld toe bij en onder de verschillende alinea’s. Zo vergroot je de leesbaarheid en ondersteun je de inhoud. Zorg er wel altijd voor dat je de juiste resolutie gebruikt. Te lage resolutie gaat ten koste van de kwaliteit op het scherm, maar te hoge resolutie gaat ten kostte van de laadtijd van je pagina. Meer tips over het kiezen van de perfecte afbeelding? Check dan zeker dit artikel.

4) Inspireer en zoek interactie

Een persbericht is vaak niet meer dan een aankondiging; een opening van een nieuwe winkel, de introductie van een dienst of collectie, of de presentatie van een onderzoek. Daarbij een korte opsomming met de belangrijkste informatie, feiten en cijfers. Maar de bezoekers van jouw website verwachten meer dan dat. In een persbericht kunnen details dodelijk zijn in jouw zoektocht naar publicaties, maar in blogposts zijn deze juist een verrijking. In een blog inspireer je jouw lezers en zet je ze aan het denken. Liefst geef je antwoord op een vraag of de oplossing voor een probleem. Een vraag of probleem waarnaar je in de titel al hebt gerefereerd. Is er een praktische ‘hoe werkt het’ invalshoek rondom het onderwerp? Som het proces dan op aan hand van een lijstje. Met lijstjes scoor je punten! Inspiratie nodig? Check dan hier de 25 beste blogpagina’s van 2019.

5) ‘The missing link’

De juiste blogcontent inspireert potentiële klanten en verhoogt de conversie van je website, maar dat is niet alles. Met een effectieve aanpak op het gebied van SEO, kun je de vindbaarheid van – en de traffic naar je website vergroten. Linkbuilding is slechts een klein onderdeel van de wetenschap die SEO heet en je helpt te ‘scoren in Google’. Hieronder vind je 5 soorten links die je kunt gebruiken in je blog, maar wil je meer praktische do’s and dont’s? Check dan zeker dit artikel van Frankwatching of onze blog over een digitale inzet op pr.

  1. Link naar een blog of artikel dat inhaakt op (een onderdeel) van jouw verhaal
  2. Verwijs naar een product of dienst op jouw website, relevant aan de inhoud van jouw blog
  3. Refereer naar een website of onderzoek waarmee je jouw blog ondersteunt
  4. Link naar betrokken organisaties, onderzoekers en influencers voor meer interactie
  5. Link van een oude blog naar jouw nieuwe blog

Zoals gezegd is SEO veel meer dan linkbuilding.

Benieuwd wat wij voor jouw merk of bedrijf kunnen betekenen met onze aanpak op het gebied van pr in combinatie met seo en contentmarketing?