Is een pr bureau nog relevant in de digitale wereld?

De kracht van pr in combinatie met SEO

Is pr dood? Als je een pr bureau bedoelt dat zich enkel bezig houdt met ‘PRehistorische’ persberichten of persconferenties dan is het antwoord JA! Een pr strategie 4.0 legt de focus niet op het eenzijdig verzenden van persberichten en het houden van verkooppraatjes bij redacties. Mediarelaties zijn nog steeds belangrijk maar een modern pr bureau creëert voornamelijk data-gedreven content die zowel voor media als voor de specifieke doelgroepen van het merk relevant is. Aangezien consumenten zélf actief online op zoek gaan naar informatie, moet pr content niet enkel creatief zijn maar ook ‘SEO-proof’. Door PR te combineren met SEO wordt immers een goede online vindbaarheid van je merk gegarandeerd. Een pr-bureau kan op die manier niet enkel zorgen voor naamsbekendheid maar ook voor meetbare campagnes die inzicht bieden in je potentiële klanten.

Pr zonder SEO is als een gouden lepeltje… zonder de rijstpap

Het inschakelen van een pr bureau blijft relevant voor je merk. Het is echter essentieel om je pr-activiteiten te integreren in een bredere marketing strategie. Stel: je pr bureau scoort het ene na het andere pagina-grote artikel in kranten en regelt zelfs een prime-time reportage in het avondjournaal. Qua visibiliteit voor je merk kan dit tellen. Maar als je SEO niet in lijn ligt van dit sterk staaltje pr, kan je ernaar fluiten dat je product ook effectief meer over de toonbank gaat. Een sterke pr campagne stimuleert het online zoekgedrag van consumenten. Maar als je niet goed zichtbaar bent in de zoekresultaten, verlies je potentiële klanten. Zonde van al die pr efforts, toch? Je kan een tafel nog zo prachtig versieren met bloemstukken, kandelaars én de meest exclusieve, gouden lepeltjes…als de rijstpap ontbreekt, blijft je publiek op zijn honger zitten.  Nadat je alle fashionista’s hebt verlekkerd met de nieuwste it-bag in een mode magazine of via een influencer campagne, moeten ze jouw webshop gemakkelijk kunnen terugvinden. Met behulp van kwalitatieve SEO-content op je webite gaat je website almaar hoger ranken op bepaalde keywords in zoekmachines. Hierdoor wordt het eenvoudig voor je potentiële klanten om die prachtige handtas terug te vinden én in hun winkelmandje te leggen.

Pr bureau 4.0: pr als boost voor je SEO

Net zoals pr zonder SEO een gemiste kans is, geldt ook het omgekeerde. Als je SEO helemaal op punt staat, wil je immers dat de ‘zoekbehoefte’ van je publiek wordt geprikkeld. Een pr bureau kan met mentions op populaire platformen zoals krantensites, influencer blogs of social media van nationale radiozenders een grote rol spelen in het stimuleren van die zoektocht. Doordat pr bureau’s bewust bepaalde keywords integreren in hun content, kan die zoektocht zelfs in een bepaalde richting worden geduwd. Hoewel kwalitatieve content de succesformule vormt voor zowel pr als SEO, blijven ook hyperlinks naar je content essentieel. Hoe meer kwalitatieve links naar je website, hoe hoger Google jouw platform inschat als een betrouwbare bron. Door linkbuilding zal je website dan ook hoger worden gerankt in de zoekresultaten. Een pr bureau kan perfect en op een organische manier aan linkbuilding doen. Zo worden je SEO-resultaten verbeterd. Een medium zal natuurlijk enkel een link doorplaatsen als dit nuttig is voor hun lezers/volgers. Enkel als de consument meerwaarde heeft bij het doorklikken (bijv. meer informatie, wedstrijd bevindt zich op een landingspagina, onderzoeksrapport op website…), bestaat de kans dat de link wordt geplaatst in een artikel. Het is precies de creativiteit van een pr bureau die media hiertoe kan motiveren. Een inventieve linkbuilding strategie in de vorm van pr geeft SEO dus een enorme boost.

Pr en SEO als partners in crime tijdens de ‘customer journey’

Net zoals pr wordt SEO al lang niet meer beschouwd als een losstaand geheel. Beiden kunnen elkaar als onderdeel van de marketingmix aanvullen. Meer nog, aangezien pr – en SEO-campagnes focussen op andere fases in de customer journey, is het ene zonder het andere bijna ondenkbaar. Een pr bureau richt haar peilen meestal op de eerste twee fases: Attention & Interest. Door creatieve campagnes genereert een pr bureau media-aandacht voor een bepaald product. Zo wordt interesse gewekt bij de doelgroep. SEO situeert zich in de middelste twee fases: Interest & Desire. Terwijl pr de online zoekbehoefte van de doelgroep stimuleert, zorgt SEO ervoor dat je die info ook makkelijk online terugvindt. Met een goede SEO-aanpak wordt die interesse in een bepaald product of dienst zelfs omgezet in een verlangen. Precies door pr en SEO te combineren wordt het resultaat van een campagne ook wat ‘tastbaarder’. Wat betreft meetbaarheid heeft pr zich immers altijd al wat in een grijze zone bevonden. Voor een klant die – cru gezegd – enkel geïnteresseerd is in het effect op zijn sales, zegt de advertentiewaarde van artikels of een radio-interview weinig. Het aantal gescoorde links in de media waardoor zijn website hoger gaat ranken of het online zoekgedrag van potentiële klanten daarentegen… Deze trackable data levert interessante inzichten op waardoor meer leads kunnen worden gegenereerd én omgezet kunnen worden naar effectieve klanten. Een pr bureau blijft dan ook relevant in een digitale wereld zolang het inhaakt op een bredere (online) marketingstrategie.

Wil jij ook graag een pr campagne die SEO-proof is? Neem dan nu contact op!