SOFACOMPANY
Uitdaging
Met slechts 1 fysieke showroom in België en 3 in Nederland, is het vergroten van de zichtbaarheid en bekendheid van dit online designmerk voor de BENELUX markt essentieel. Het online kopen van meubels vergt heel wat vertrouwen van de consument waardoor het opbouwen van merk geloofwaardigheid noodzakelijk is.
Aanpak
SOFACOMPANY maakt kwalitatief design betaalbaar en creëert zowel tijdloze meubels als trend-items voor een breed doelpubliek! Er moeten dan ook verschillende marketingtools en communicatiekanalen ingeschakeld worden om impact te maken. Naast de focus op relevante traditionele media zoals vakpers, interieurmagazines en lifestyle krantenbijlages, is ook influencer marketing een opportuniteit. Met behulp van creatieve, authentieke content op social media voelt ook een jonger doelpubliek zich aangesproken.
- Ontwikkeling PR-strategie long term (jaarlijkse content planning)
- Top of mind blijven bij interieurpers dmv:
storytelling (persberichten) & persevents rond nieuwe collecties of unieke designs - creatieve campagnes zoals GREEN FRIDAY
Influencer collabs met opinieleiders en tastemakers in déco- of lifestyle niche op basis van barterdeals
- Top of mind blijven bij interieurpers dmv:
- Opportuniteiten: media-wedstrijden, interview/tips & tricks meubelexpert in high-end media, product placement in tv-programma’s,..
- Brandmatching
2. Social media content via influencer collabs (jaarcampagne ± 15 profielen)
Gemiddeld jaarlijks bereik:
- 576K total followers
- 1,9M total impressions
- 55,2K engagements
- 4,37% campaign engagement rate (3,5 – 6% = High Engagement Rate)
FYI: Engagement rate = hoeveelheid likes en comments op posts en het aantal shares (de interactie door andere social media gebruikers op je content) van die posts.
ER = (engagement / aantal volger) x 100%.
3. Opportuniteiten & brandmatching
- Product placement van SOFACOMPANY meubels in tal van documentaires, talkshows, televisieprogramma’s, inrichting podcastruimtes zoals bv. BOOST! app.
- Pro-actief opzetten creatieve collabs met andere merken:
- SOFACOMPANY X Rituals / Martini / Les Jumelles / Sienna / TREND TALK Elle Déco Nederland
Resultaat
2016-2022: Maximale visibiliteit & optimalisatie ‘brand credibility’ via:
1. Maandelijkse coverage in media als VT Wonen, Weekend Knack, Feeling Wonen, Linda magazine, Elle Déco, Gael, Actief Wonen, De Morgen Magazine, …
- Gemiddelde mediawaarde van 546.568 € per jaar (België & Nederland)
- Gemiddelde R.O.I van 498.568 € per jaar
Bronvermelding:
Wauters, K. 2022.06.04. Het huis van Barbie. Billie Magazine, p.34. Van der Klok, L. 2022.05.11. Just Say Yellow. Elle Decoration Nederland, p.16. Baguette, R. 2021.09.30. C’est un tube. Femmes d’Aujourd’hui, p.39.