PUBLIC RELATIONS

PR & Influencer Marketing – BENELUX (longterm)

SOFACOMPANY

Uitdaging

Met slechts 1 fysieke showroom in België en 3 in Nederland, is het vergroten van de zichtbaarheid en bekendheid van dit online designmerk voor de BENELUX markt essentieel. Het online kopen van meubels vergt heel wat vertrouwen van de consument waardoor het opbouwen van merk geloofwaardigheid noodzakelijk is.

Artikel in Elle Décoration (Nederland) over SOFACOMPANY als resultaat van public relations en influencer campagne
Elle Decoration Nederland
Artikel in Femmes d'Aujourd'hui over SOFACOMPANY als resultaat van public relations en influencer campagne
Femmes d'Aujourd'hui

Aanpak

SOFACOMPANY maakt kwalitatief design betaalbaar en creëert zowel tijdloze meubels als trend-items voor een breed doelpubliek! Er moeten dan ook verschillende marketingtools en communicatiekanalen ingeschakeld worden om impact te maken. Naast de focus op relevante traditionele media zoals vakpers, interieurmagazines en lifestyle krantenbijlages,  is ook influencer marketing een opportuniteit. Met behulp van creatieve, authentieke content op social media voelt ook een jonger doelpubliek zich aangesproken. 

  • Ontwikkeling PR-strategie long term (jaarlijkse content planning)
    • Top of mind blijven bij interieurpers dmv:
      storytelling (persberichten) & persevents rond nieuwe collecties of unieke designs
    • creatieve campagnes zoals GREEN FRIDAY
      Influencer collabs met opinieleiders en tastemakers in déco- of lifestyle niche op basis van barterdeals
  • Opportuniteiten: media-wedstrijden, interview/tips & tricks meubelexpert in high-end media, product placement in tv-programma’s,..
  • Brandmatching

2. Social media content via influencer collabs (jaarcampagne ± 15 profielen)

Gemiddeld jaarlijks bereik:

  • 576K total followers
  • 1,9M total impressions
  • 55,2K engagements
  • 4,37% campaign engagement rate (3,5 – 6% = High Engagement Rate)

FYI: Engagement rate = hoeveelheid likes en comments op posts en het aantal shares (de interactie door andere social media gebruikers op je content) van die posts.
ER = (engagement / aantal volger) x 100%.

3. Opportuniteiten & brandmatching

  • Product placement van SOFACOMPANY meubels in tal van documentaires, talkshows, televisieprogramma’s, inrichting podcastruimtes zoals bv. BOOST! app.
  • Pro-actief opzetten creatieve collabs met andere merken:
    • SOFACOMPANY X Rituals  / Martini / Les Jumelles / Sienna / TREND TALK Elle Déco Nederland

Resultaat

2016-2022: Maximale visibiliteit & optimalisatie ‘brand credibility’ via:

1. Maandelijkse coverage in media als VT Wonen, Weekend Knack, Feeling Wonen, Linda magazine, Elle Déco, Gael, Actief Wonen, De Morgen Magazine, …

  • Gemiddelde mediawaarde van 546.568 € per jaar (België & Nederland)
  • Gemiddelde R.O.I van 498.568 € per jaar
Artikel in Billie Magazine over SOFACOMPANY als resultaat van public relations en influencer campagne
Billie Magazine

Bronvermelding:
Wauters, K. 2022.06.04. Het huis van Barbie. Billie Magazine, p.34. Van der Klok, L. 2022.05.11. Just Say Yellow. Elle Decoration Nederland, p.16. Baguette, R. 2021.09.30. C’est un tube. Femmes d’Aujourd’hui, p.39.