• Facebook
  • Instagram
  • Blog
  • Instagram
  • Recente persberichten newsroom
  • Decorstukken
Global Image
  • Home
  • Pr strategie
    • Research
    • Ontwikkeling
    • Monitoring & Analyse
  • Social media-strategie
    • Doelstellingen
    • Doelgroep
    • Kanaalkeuze
    • Contentplan
    • Rapportage
  • Cases
  • Contact
  • Menu
Home
Pr strategie
Research
Ontwikkeling
Monitoring & Analyse
Social media-strategie
Doelstellingen
Doelgroep
Kanaalkeuze
Contentplan
Rapportage
Cases
Contact

Als data gedreven agency zetten
we uw verhalen om in meetbare KPI’s.

Met een sterke pr-strategie leveren we een essentiële bijdrage aan uw bedrijfsdoelstellingen.

Op basis van uw briefing, waarbij de nodige insights worden verkregen, kunnen we deze doelstellingen duidelijk in kaart brengen. Daarnaast onderwerpen we zelf uw producten of diensten aan een grondige research waardoor we een gedetailleerd actieplan en een relevante pr-campagne ontwikkelen. Als data gedreven pr-agency zetten we uw doelstellingen bovendien om in meetbare KPI’s om na monitoring en analyse de resultaten transparant te kunnen weergeven. Bij aanvang van onze samenwerking beschrijven we duidelijk wat ons takenpakket precies inhoudt en waar andere specialisaties of vakgebieden vereist zijn om een geïntegreerde campagne tot een succes te maken.

1. Research


Waarom we altijd kiezen voor een diepgaande doelgroep analyse.

Bij de start van een pr-campagne gaan we niet enkel uw doelstellingen bepalen maar ook diepgaand uw doelgroep analyseren. 

De doelgroep bepaalt voor een groot deel de keuze van het middel (tactiek) of de media om die groep te bereiken. Biedt u een dienst aan die interessant is voor millenials? Dan heeft een traditionele pr-aanpak gericht op radio, televisie of printmedia weinig zin. Deze zogenaamde generatie Y haalt zijn informatie voornamelijk uit social media kanalen. Is uw product bestemd voor babyboomers? Dan hebben authentieke productreviews meer effect dan influencer marketing. Het is van essentieel belang voor de pr-strategie om de doelgroep goed te analyseren en te omschrijven.

Concurrentieanalyse: USP’s?

Een grondige concurrentieanalyse is cruciaal voor een goede positionering van uw merk. Voor de pr-strategie is vooral het onderscheidend vermogen van uw bedrijf van belang.

Wat onderscheidt u van uw concurrenten? Welke elementen maken uw merk of product uniek? Het bepalen van deze onderscheidende aspecten ligt aan de basis van een succesvolle pr-strategie. Met behulp van gespecialiseerde monitoringtools analyseren we de merkbeleving, de concurrentie en de sector. We gaan na welke middelen en kanalen de concurrenten gebruiken om hun boodschap te verspreiden. Op deze manier kunnen we uw USP’s definiëren die noodzakelijk zijn voor het genereren van media-aandacht.

Een traditionele pr aanpak gericht op radio, televisie of printmedia heeft weinig zin als je de millenials wil bereiken.

2. Ontwikkeling


Het belang van een consistente boodschap.

Of het nu gaat om een eenmalige actie of een samenwerking op lange termijn: een pr-campagne moet een duidelijk herkenbare kapstok hebben gebaseerd op de interne waarden of doelstellingen van uw bedrijf.

Welk verhaal willen we precies vertellen? Wat is de boodschap die we willen verspreiden? Vaak heeft deze kapstok betrekking op één of meerdere USP’s van het merk. Bij het ontwikkelen van creatieve tactieken voor de pr-campagne dient rekening gehouden te worden met dit overkoepelend ‘big idea’. Alle communicatie binnen het pr traject moet op een consistente manier verlopen zodat alle pr-acties terug te voeren zijn naar de kapstok die bij aanvang van de pr-strategie werden bepaald.

Creativiteit is essentieel om je doelgroep te bereiken.

Hoe vertaal je deze kapstok naar een sterk verhaal waarmee je uiteindelijk je doelgroep kan bereiken?

Soms is de boodschap zo uniek dat deze vanzelf nieuws wordt: in dit geval dient enkel het juiste netwerk gebruikt te worden om de boodschap te verspreiden. In de meeste gevallen hebben verhalen echter een creatieve invalshoek nodig om mediawaardig te worden bevonden. Na het houden van een brainstormsessie wegen we op basis van de resultaten uit de research fase af welke pr-tactieken idealiter worden ingeschakeld. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een marktonderzoek, een consumentenactivatie of het toevoegen van extra ingrediënten zoals trends en experts.

Relevante content

Content dient vooral relevant te zijn om de nodige media-aandacht of ruchtbaarheid te krijgen.

De boodschap moet gebaseerd zijn op geloofwaardige insights zoals lifestyle-trends of consumentengedrag. De implementatie van dergelijke inzichten maximaliseert de kans op publicatie in de klassieke media. Ook de koppeling met actualiteit gerelateerde topics maakt een verhaal relevant voor media of influencers die dagelijks op zoek zijn naar hapklare content.

In de meeste gevallen hebben verhalen een creatieve invalshoek nodig om mediawaardig te worden bevonden.

3. Monitoring en analyse


Duidelijke doelstellingen én metrics zijn fundamenteel voor een pr-strategie. Deze benchmarks dienen aan het begin van elke nieuwe campagne of elk nieuw project te worden gesteld.

Meten is immers zinloos als de data niet vergeleken kunnen worden, of als men niet weet waar naartoe moet worden gewerkt. Welke KPI’s we dan uiteindelijk gebruiken is dus afhankelijk van uw focuspunten of doelstellingen. Bovendien draait pr voor de ene vooral om mediarelaties terwijl voor de ander zowel Paid, Earned, Shared en Owned media deel uitmaken van het pr- verhaal. Afhankelijk van uw ‘definitie’ selecteren we bijpassende metrics om de resultaten van een campagne zo transparant mogelijk te kunnen weergeven.

Circulatie, impressies, advertentie equivalent? Het zijn enkele voorbeelden van metrics die een richtlijn vormen voor het succesgehalte van een campagne. Bij een nauwe samenwerking – waarbij onder andere interne sales cijfers worden gedeeld – kunnen we ook meer inzicht geven wat betreft de échte impact op uw bedrijfsresultaten. Om deze ‘business impact’ te meten hanteren we een aantal richtlijnen. Deze 7 ‘regels’ zijn ook wel gekend als de Barcelona Principles en werden in september 2015 door de AMEC, de International Association for Measurement and Evaluation of Communication, voorgesteld.

Circulatie, impressies, advertentie equivalent? Het zijn enkele voorbeelden van metrics die een richtlijn vormen voor het succes-gehalte van een campagne.

Contacteer Global Image
  • Home
  • PR strategie
  • Cases
  • Contacteer Global Image pr
  • Recente persberichten
  • Inschrijving perslijst

Global Image pr
Kipdorp 49
2000 Antwerpen
+32 3 226 74 08
info@globalimage.be

Scroll to top
>