Sportieve lampen in de spotlight zetten met een positieve boodschap

Ledlenser

Uitdaging


Naar aanleiding van een redelijk negatieve en harde advertentiecampagne van een concurrent die tracht mensen te overtuigen een zaklamp te kopen in teken van de toenemende terreurdreiging etc. worden we gecontacteerd door Ledlenser. Zij willen een pr-aanpak laten ontwikkelen voor hun lampen maar dan met een positieve insteek.

Ledlenser is van origine een Duitse firma gespecialiseerd in verscheidene zak- en hoofdlampen. Dry Battery Sales NV, de officiële BeNeLux verdeler,  biedt het complete en volwaardig Ledlenser gamma aan van focusseerbare zaklampen, hoofdlampen, fiets- en duiklampen met de nieuwste LED-technologie.

Hoewel het in eerste instantie lijkt op een minder mediageniek product, zien we toch heel wat pr-mogelijkheden in dit high-end brand.

“Hoewel het in eerste instantie gaat over een minder mediageniek product, leggen we een brede waaier aan pr-mogelijkheden bloot.”

“Verder bouwend op bovenstaande, contacteren we PROACTIEF enkele productiehuizen om de focusseerbare lampen aan te bieden in teken van toekomstige avontuurlijke producties”

Aanpak


In september 2016 start de internationale campagne vanuit het hoofdkantoor in Duitsland rond de slogan “Catch Your Perfect Moment”, met freeride mountainbiker Darren Berrecloth als ambassadeur. De bedoeling is om mensen aan te moedigen hun perfecte fietsmoment online te delen en zo kans te maken om een avontuurlijke fietsvakantie in Mexico te winnen.

Onze eerste opdracht bestaat eruit de wedstijdactie uit de rollen in België (NL & FR). Naast de hoofdprijs kunnen alle deelnemers bij deze actie ook kans maken op een XEO19R hoofdlamp (technisch zeer vernuft, voor liefhebbers van extreme buitensporten) Bij het uitsturen van het persbericht wordt uiteraard rekening gehouden met mediakanalen die het geschikte doelpubliek bereiken (running.be, sport.be, pub.be).

In samenspraak met de marketing verantwoordelijke van Ledlenser wordt een pr-contentplan gecreëerd rond de activiteiten voor het najaar, de periode waarin hun sales piekt (lange donkere dagen!).

Een greep uit de geplande activiteiten:

  • FOCUS HALLOWEEN: Dat Halloween inmiddels ook een echte hype is geworden in ons land is al langer een feit. Heel wat jeugdverenigingen of andere hobbyclubs organiseren een “trick or treat” in het donker.
    We zien hier heel wat mogelijkheden om de toegankelijke, kleurrijke NEO collectie van Ledlenser (heel kindvriendelijke lampjes, link foto) te promoten naar ouders met de boodschap dat ze hun kinderen op deze manier veilig op pad kunnen sturen.
    Enerzijds wordt hierrond een persbericht uitgestuurd naar de lifestyle pers om de de shoppingpagina’s rond Halloween te halen.
    Anderzijds betrekken we ook influencers in onze pr-strategie door LED-lampjes naar een groep mamabloggers te sturen die ze kunnen laten uittesten door hun kroost.
  • Naast de mamabloggers sturen we ook samples naar een breder doelpubliek van influencers en journalisten om de lampen te testen in return voor content (blogpost/Instagrampost/ review,…)
  • Verder bouwend op bovenstaande, contacteren we proactief enkele productiehuizen om de focusseerbare lampen aan te bieden in teken van toekomstige avontuurlijke producties (politieseries, survival programma’s, enz.)
  • Rond de feestdagen bieden we lampen aan als sportief en origineel cadeau naar de lifestyle pers toe. We stellen onder andere een persbericht op in teken van de sportieve voornemens aan het begin van het nieuwe jaar.

Resultaten


Ondanks het weinig mediagenieke karakter van het product, slagen we er in om een succesvolle campagne af te leveren. Enkele highlights uit de resultaten:

  • Dankzij de “SOS verlichting”-mail naar de verschillende productiehuizen worden de lampen geïntegreerd in een aantal populaire televisieprogramma’s:
    a)“Nachtraven” is een soort spelprogramma op Ketnet waarin zes kinderen tussen de 10 en 12 jaar het opnemen tegen elkaar tijdens enkele nachtspelen. De lampen van Ledlenser krijgen hier met andere woorden een belangrijke positionering. De serie is intussen opgenomen (oktober 2017) en wordt binnenkort uitgezonden.
    b) De Zonen van Van As (enkele achtervolgingsscènes met politieagenten)
    c)Bartel in het Wild (survivalprogramma op Vier) : in ruil voor enkele Ledlenser gadgets wordt het merk vermeld op de eindgeneriek én belangrijker, de hoofdlampjes zijn te elke aflevering te zien bij verschillende BV’s aan het kampvuur, bij een avontuurlijk klim in het donker,..

Aangezien de meeste van deze producties in opdracht zijn van productiehuis De Mensen creëren we een blijvende aanwezigheid voor Ledlenser in de film- en televisiewereld.

  • Review in het actualiteiten tv-programma ‘On n’est pas des pigeons’ op RTBF.
  • Blogposts en opname in shoppingpagina’s van kranten en magazines.

Een overzicht van de recente persberichten vind je in de pressroom van Ledlenser