Persreis naar de Dominicaanse Republiek

Davidoff

Uitdaging


Publiciteit is sinds 1999 verboden voor tabaksproducten. Het is daarentegen wel toegestaan om het publiek op een redactionele en louter informatieve manier op de hoogte te brengen, zonder dat dit onder deze wet valt. Elk jaar in februari organiseert Davidoff gedurende 7 weken reizen voor hun grote klanten (distributeurs), verkopers (van hun grote winkels), allerlei liefhebbers en journalisten wereldwijd. Het is voor iedereen de ideale gelegenheid om de complexiteit, maar ook het ambachtelijke karakter van dit 100% natuurlijk product te begrijpen.

Zo’n reis vereist dat je constant aanwezig bent voor de journalisten, zonder dat je je opdringt.

Aanpak


We hebben een filmploeg van “I comme”, een programma op de Belgische zender “RTL-tvi”, kunnen overtuigen om 6 dagen mee te gaan. Ze namen deel aan een speciale editie van “Ladies’ Masterclass” op dit ‘beloofde land’, en maakten van de gelegenheid gebruik om de tabaksvelden en fabrieken te bezoeken. Zo kregen ze een algemeen beeld van een industrie die van vitaal belang is voor de lokale nijverheid. We werden ook vergezeld van een freelance journalist die voor verschillende luxe magazines werkt in België.

Zo’n reis vereist dat je constant aanwezig bent voor de journalisten, zonder dat je je opdringt. Je moet voor hen alle kleine praktische problemen oplossen die zich kunnen voordoen, hen ter plaatse begeleiden en het product kennen om hen te informeren en een antwoord te geven op al hun vragen. Bovendien is het belangrijk om een band te smeden met de journalisten van andere landen en tegelijkertijd samen met de Belgische journalisten op zoek te gaan naar een interessante invalshoek voor een reportage of artikel, rekening houdend met hun doelgroep.

Het is belangrijk om samen met de journalisten op zoek te gaan naar een interessante invalshoek voor een reportage of artikel, rekening houdend met hun doelgroep.

Resultaten


  • Een reportage in ‘prime time’ op RTL/tvi van 7 minuten (terwijl ze zelden een gemiddelde van 3 minuten overschrijden) en een versterkt contact met de zender
  • Verschillende artikels in ‘premium’ tijdschriften in de twee landstalen ​