Bepalen van de sociale media strategie, persaanpak en influencer marketing approach voor West-Vlaams muziekfestival

Hype-O-Dream

Uitdaging


Het verhaal van muziekfestival Hype-O-Dream begon vijf jaar geleden in Waregem: een zevental vrienden speelden al langer met de idee om een kleinschalig event te organiseren voor vrienden en kennissen in Waregem. Vijf edities later is Hype-O-Dream uitgegroeid tot een hoogstaand muziekfestival met internationale namen en meer dan 10.000 bezoekers.

Al sinds de eerste editie werkt Brand Heroes (zusterbedrijf van Global Image) de volledige grafische identiteit van het festival uit, afhankelijk van het jaarlijks thema. Dit gaat ook heel breed: van logocreatie en posters tot het ontwerp van de podia en de eet-en drankstanden.

Voor de editie van juli 2017 deden ze ook voor het eerst beroep op de pr-diensten van Global Image. De bedoeling was hun aanwezigheid op sociale media te vergroten (vooral Instagram), het festival onder de aandacht te brengen van de lifestyle pers én een bloggerteam samenstellen om het festival mee te promoten bij hun volgers.

Al sinds de eerste editie werkten we ook de volledige grafische identiteit van het festival uit

Aanpak


A – INSTAGRAM

Er was reeds sprake van een populaire Facebookaccount in het beheer van HOD zelf. Aangezien zij ook de meeste info hadden over het festival zelf, hebben ze er ook voor gekozen de Facebookaccount in eigen beheer te houden. Er werd wel geholpen bij het opstellen van de berichtgeving voor Sociale Media. We zijn vervolgens wel begonnen met het opstarten van een HOD Instagram account

Likes voor de Instagrampagina werden vooral gegenereerd door de aankondiging van deze account op de eigen Facebookpagina én via wedstrijdacties die georganiseerd werden via het bloggersteam (zie hieronder).
Voor de content werd geput uit fotomateriaal van vorige edities en line-up banners voor de 2017 editie. Op de dag van het festival zelf was een Instagram take over gepland door het aanwezige bloggersteam.


B – CONTENTCREATIE

Naar de pers toe (nationaal, regionaal, klassiek, online,…) werden er in totaal vijf persberichten opgesteld rond het festival. Deze werden telkens ook door ons naar het Engels vertaald en in een nieuwsbrief format gegoten voor de HOD mailinglist.


C – AMBASSADEURSTEAM

Het is algemeen geweten dat België één van dé festivallanden bij uitstek is ondanks haar kleine omvang. Heel wat festivals moeten het tijdens de zomermaanden tegen elkaar “opnemen” in de strijd om media-aandacht. Uiteraard krijgen de allergrootsten, zoals Rock Werchter en Pukkelpop het meeste nationale aandacht, al is het ook op regionaal vlak knokken om aandacht.

Aangezien heel wat festivals – vaak op aanvraag van de bloggers zelf- gratis tickets uitdelen aan influencers/ bloggers en bekende TV/radio/media-figuren leek het ons interessant om ook een groep geëngageerde bloggers samen te stellen. We deden de nodige research om bloggers/influencers in te zetten die wel degelijk voeling hadden met het festival, of een doelgroep van volgers hadden die ook getarget werd door HOD.

Onze voorkeur ging bijgevolg uit naar influencers met West Vlaamse volgers (Waregem ligt in West-Vlaanderen, vandaar…). Op de Tube Days in oktober kon ik al eens polsen bij enkele aanwezige influencers wie er geïnteresseerd zou zijn voor deze samenwerking, onder andere Pauline van a fashion taste liet mij toen al weten dat ze hier heel graag aan zou meewerken.

Met behulp van Paulien is het vervolgens gelukt een bloggerteam samen te stellen! Meet the Team:

Pauline Grossen  –  Michelle Desmet  –  Laurence Ameele  –  Lise Desmet  –  Yaëlle Goethals  –  Kato Hoste  –  Silke De backer   –  Eva Rodenbach

Resultaten


Het bloggerteam werd reeds enkele maanden voor aanvang van het festival ingezet om aanvullende “promo” te maken voor HOD onder de vorm van sociale media content (Instagram stories, wedstrijdacties,… ). Wat heeft dit nu specifiek opgeleverd

Eerst en voor is influencer markerting moeilijk te verantwoorden als er enkel en alleen oog is voor meetbare resultaten. Er kan al heel wat data achterhaald worden uit zo’n sociale media post, maar het blijft (voorlopig) onmogelijk om na ta gaan welke van de duizenden viewers (van deze sociale media boodschappen) effectief zijn overgegaan tot de aankoop van een ticket.

Toch is influencer marketing DE “word of mouth” geworden van een product of dienst nowadays  Het zorgt er namelijk voor dat jouw product of dienst begint te leven onder de “volgers” van deze  toch wel “invloedrijke” jongeren. Vooral Instagram is hier een heel belangrijk kanaal voor.

Het zelf aanwezig zijn op sociale mediakanalen is een must om de huidige fans up to date te houden, maar als je als bedrijf of organisatie mikt op een jong doelpubliek (16 tot 26 jarigen bijvoorbeeld), -dan kan influencer marketing de perfecte oplossing zijn om deze doelgroep te bereiken.

Het zelf aanwezig zijn op sociale mediakanalen is een must om de huidige fans up to date te houden, maar als je als bedrijf of organisatie mikt op een jong doelpubliek (16 tot 26 jarigen bijvoorbeeld), -dan kan influencer marketing de perfecte oplossing zijn om deze doelgroep te bereiken.

Een overzicht van de recente persberichten vind je in de pressroom van Hype-O-Dream