Is mijn merk of bedrijf geschikt voor public relations?

De 3 vereisten voor het opzetten van een pr strategie

Met public relations kan je zowel je naamsbekendheid, je imago als je sales gaan boosten. Maar is pr wel iets voor jou? Via onderstaande checklist ontdek je of jouw bedrijf geschikt is voor public relations.

1) Je hebt iets nieuws te melden 

Een public relations campagne is enkel relevant als je iets te melden hebt. Productlancering, nieuwe collectie of belangrijke award in de wacht gesleept? Met dit soort van nieuwtjes kan een pr bureau meteen aan de slag.  Als er weinig nieuws te rapen valt, dan komt het aan op de creativiteit van je pr bureau om nieuws te gaan creëren. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een marktonderzoek, een influencer marketing campagne of een consumenten event. Nieuwscreatie kost echter veel meer tijd en energie dan pakweg het schrijven van een persbericht over de opening van een nieuwe interieur zaak.

2) Je wil tijd investeren

Dit brengt ons naadloos op het tweede punt van onze checklist om te bepalen of jouw merk geschikt voor public relations: tijd! Je moet tijd willen maken voor input en feedback aan je pr bureau. Enkel dan kan er een succesvolle pr campagne opgezet worden. Een persberichtje over een nieuw productgamma is misschien snel geschreven maar onderschat al het voorbereidend werk van een pr bureau niet. Research, het opstellen van een content plan, het zoeken naar de juiste news angles, interviews met experts van het bedrijf, positionering tegenover concurrenten,.. Je moet bereid zijn om alle vragen te beantwoorden zodat je pr bureau een kwalitatieve strategie kan uitwerken. Daarnaast moet je ook (snel!) kunnen terugkoppelen wanneer er vragen van de pers komen (nadat de campagne gelanceerd is). In tegenstelling tot de snelheid die wordt verwacht bij feedback naar de media, staat public relations voor een lang en arbeidsintensief proces. Het vergt tijd en energie vooraleer je top-of-mind bent bij de media (en je doelgroep). Rome wasn’t built in one day. Hou dit in het achterhoofd wanneer je een samenwerking start met een pr bureau.

3) Je durft je bloot te geven

Als je een geslaagde pr strategie voor je merk wil opzetten, moet je bereid zijn om open kaart te spelen. Openheid over jezelf, je bedrijf, producten en/of diensten is een must. Als je dat niet durft, dan is public relations niets voor jou. Niet alleen transparantie naar de pers maar ook naar je eigen pr bureau is key! Wees eerlijk over realisaties maar ook over bepaalde tekortkomingen of werkpunten in het bedrijf. Zo is je pr bureau voorbereid en kan het hier strategisch mee omgaan. Vertrouwen geven aan je pr bureau is ook belangrijk om een pr campagne beter te kunnen analyseren.  Door bijvoorbeeld toegang te geven tot je  Google Analytics account, kan je pr bureau bepaalde metrics gaan verbinden aan een campagne.  Ok, het aantal verschenen artikels of de totale mediawaarde van een campagne is best interessant. Maar zou je niet liever willen weten hoeveel mensen je website hebben bezocht na die tv-reportage? Of hoe je voor bepaalde keywords beter gaat scoren in de Google zoekresultaten door je pr content SEO-proof te maken? Of hoeveel mensen je product effectief hebben gekocht door die influencer campagne op Instagram? Zo wordt een evaluatie van een pr campagne op het einde van de rit ook echt relevant.

Beantwoordt je bedrijf aan bovenstaande checklist? Dan is pr ideaal om jouw merk te boosten. Contacteer ons nu voor meer informatie!