Frauduleuze influencers: Hoe spot je fake followers en engagement op Instagram?

Met een R.O.I (return on investment) die 11 keer hoger wordt geschat dan die van traditionele vormen van marketing, is influencer marketing uitgegroeid tot een relevant marketing tool. Jammer genoeg ligt de sector nog vaak onder vuur door de wildgroei van nepaccounts, bots of fake followers. Hopelijk gaan frauduleuze influencers eindelijk beseffen dat merken kritischer worden. Zonder nieuwe samenwerkingen zal dit vervelend fenomeen vanzelf verdwijnen maar het is vooral aan de influencer zelf om zich niet in te laten met wanpraktijken als het kopen van likes of followers!  ‘In the mean time’ kan je gebruik maken van onderstaande checklist om de authenticiteit van een influencer te screenen.

Bepaalde influencer marketing platformen beweren dat ze een Instagram profiel kunnen ‘doorlichten’.  De vraag is hoe accuraat deze gegevens dan precies zijn. Aangezien Facebook zijn API toegang voor derden blijft beperken, slagen de meeste platformen er immers niet in om accurate data te verkrijgen. Hoewel sommige platformen zoals Social Blade wel relevante informatie bieden, vertrouw je best op je eigen intuïtie én research om een mening te vormen. Ontdek hier 5 manieren om fake followers en engagement op Instagram te herkennen.

1. Onverklaarbare groeipieken

Eén van de gemakkelijkste manieren om fake followers te traceren, is kijken naar de groei van het Instagram account van een influencer. Dit kan je onder meer checken via Socialblade, een tool die je inzicht biedt in het groeipercentage van follows, un-follows, aantal posts,.. Wanneer je een enorme piek in het aantal volgers spot, is de kans groot dat de influencer ze heeft gekocht. Je stelt bijvoorbeeld een stabiele, gestage groei vast met een gemiddelde van zo’n 2 tot 5 volgers per dag. Wanneer dit plots op één of twee dagen de hoogte inschiet met 3000 extra followers, mag je aan de alarmbel trekken.

Ok, je wil niet te snel conclusies trekken dus ga voor de zekerheid na of de influencer in die bepaalde periode een wereldrecord heeft verbroken of een epische post heeft gedaan. Doe de nodige research: is hij of zij misschien op nationale televisie of  radio geweest? Het zou ook kunnen dat de influencer die dag werd vermeld of getagd in een social post van een andere populaire influencer. Dit kan je nagaan door op het rechtste icoontje te klikken van het Instagram account van de bewuste influencer. Maar zelfs bij een vermelding op een ander bekend account of pagina, zou de toename van het aantal volgers gespreid moeten zijn over een aantal dagen. Organische groei valt niet te rijmen met duizend(en) extra volgers op 1 dag!

2. Consistent engagement

Bekijk de laatste 10 à 15 IG posts van een influencer om het aantal likes en comments te vergelijken. Normaal gezien moet je een verschil zien in het engagement per post. Perfect belichte selfies of foto’s met schattige katjes gaan immers beter scoren dan productfoto’s, promotionele posts of minder kwalitatieve foto’s. Is het aantal likes of comments ongeveer gelijk? Dan kan je je vragen beginnen stellen. Want Instagram pusht zelf ook de meest kwalitatieve foto’s waardoor deze hoger worden gerankt in de tijdlijn en automatisch beloond worden met extra engagement.

Vooral wanneer het aantal likes bij elke post ongeveer hetzelfde is, is de kans reëel dat de influencer hiervoor betaalt en de aangekochte likes opsplitst over de feed. Elke post krijgt bijvoorbeeld tussen de 1000 en 1500 likes en je kan nergens uitschieters bespeuren. ‘Slimme’ influencers  zullen echter meer comments en likes kopen voor posts waarvan ze weten dat die automatisch goed gaan scoren. Op die manier willen ze het fake engagement verdoezelen. Gelukkig staan er nog 3 andere ‘Reg Flags’ op onze checklist om fake followers en – engagement te herkennen.

3. Instagram Podding

Instagram podding…Say what? Het klinkt als een lekker dessertje maar het is een oervervelend verschijnsel in de wereld van influencer marketing.  In een Direct Message (DM) groep van minstens 30 influencers verwittigen ze elkaar wanneer ze iets hebben gepost op Instagram. Dit doen ze opdat alle groepsleden hun post zouden liken en een comment plaatsen. Vaak neemt dit type van influencer deel aan verschillende Instagram pods. Bovendien plaatsen ze dan misleidende comments waaruit blijkt dat ze het product zouden willen kopen. Check dus zeker de profielen van diegenen die enthousiaste reacties plaatsen als ‘Awesome, I want this’ of ‘Where can I buy this?’ Zijn deze reacties bijna allemaal afkomstig van andere influencers? Dan kan je er van op aan dat zij into Instagram podding zijn. Laat dit type influencer links liggen en kies een authentieke influencer wiens volgers oprecht met je merk zullen engagen!

4. Spam bots

Als reactie op een Instagrampost zie je vaak reacties als ‘Love this’, ‘So beautiful’ , ‘Awesome look’ … Dit soort van generieke commentaren bestaande uit 2 of 3 woorden of een reeks emoticons wijst vaak op het gebruik van bots. Echt en kwalitatief engagement lijkt op een heuse conversatie. Bot accounts zijn slim genoeg om een comment te plaatsen op een influencer post en kunnen zelfs een reactie plaatsen op iets dat te maken heeft met de foto. Als een fashion influencer bijvoorbeeld een leuk handtas showt, zou de bot een comment kunnen plaatsen als  ‘OMG love that bag’ of ‘Awesome bag’.  Dit lijkt op ‘echt’ engagement maar screen voor de zekerheid een aantal accounts die dit soort van comments plaatst. De meeste bot accounts hebben geen profielfoto, hebben een vreemde profielnaam met een getal en hebben maar enkele volgers.  Ze kunnen ook duizenden volgers hebben en er zelf maar enkele terug volgen. Vaak lijken bots echte mensen want soms worden een beperkt aantal posts random bij elkaar gezocht en in hun feed geplaatst.

5. Inconsistentie aantal views, likes en comments

Zoals we al eerder aanhaalden is consistent engagement (ongeveer altijd hetzelfde aantal likes en comments op een post) een teken aan de wand voor fake influencers. Let echter ook op voor inconsistenties wat betreft de verhouding likes-comments!  Aangezien het goedkoper is om likes te kopen dan comments, zie je vaak posts verschijnen die veel likes scoren maar geen tot weinig comments. Rode vlag voor fake engagement! De ratio tussen deze twee dient evenredig te blijven wanneer het gaat om een authentiek profiel. Vermijd dus collabs met influencers die likes en/of comments kopen, ongeïnteresseerde volgers hebben of wiens content niet engaging is of. Daar heb je als merk immers niets aan. Nog een eenvoudige influencer’hack’ om te weten of je te maken hebt met een kwalitatief profiel is het checken van hun engagement rate.

Het gemiddeld engagement rate op Instagram voor influencers ligt tussen 1% en 3% dus ga op zoek naar influencers die minstens aan deze standaard voldoen. Met een engagement rate vanaf 3,5% ben je als merk zeker dat de influencer een zeer geïnteresseerd publiek heeft én oprecht ‘engaget’ met de content die wordt gepost.

Met bovenstaande checklist kan je fake influencers ontmaskeren én vooral kwalitatieve profielen ontdekken die een positieve impact hebben op je merk. Ook bepaalde influencer marketing platformen en formules kunnen handig zijn in je zoektocht naar de ideale influencer voor jouw merk.
Om een influencer campagne tot een succes maken is echter meer nodig dan het selecteren van het juiste profiel. Wil je graag meer informatie hierover? Contacteer ons dan nu!