Hoe integreer je influencer marketing in een ‘traditionele’ perscampagne?

De versterkende rol van influencers in de strijd om media-aandacht

Influencer marketing is ‘booming business’ en die exponentiële groei blijft zich ook doorzetten in 2019. Uit een recente studie van Linqia blijkt dat maar liefst 39% van de marketeers afgelopen jaar hun budget voor influencer marketing verhoogden. Geen wonder want de voordelen weten zelfs de grootste critici te overtuigen. Bovendien heeft influencer marketing een versterkend effect op klassieke perscampagnes

Voor dance festival Hype-O-Dream werd nationale media-aandacht gegenereerd met onderzoeksresultaten omtrent festivalkleding trends bij Vlamingen. Deze nieuwswaardige content resulteerde uit een enquête die door middel van een influencer campagne viraal ging! De micro-influencers die werden geselecteerd als brand ambassador voor het festival tilden de perscampagne echter op tal van vlakken naar een hoger niveau. Hun 3 belangrijkste rollen ontdek je hier.  

1) Influencers als digitale content distributors

Met een wildgroei aan festivals de laatste jaren is het niet eenvoudig om je event in de traditionele pers te krijgen. Maar door nieuwswaardige content zoals “Blote borstkas bij mannen massaal toegejuichd door vrouwelijke festivalgangers (95%)” en “Helaas voor de dames houdt bijna 9 op de 10 mannen (85%) zijn T-shirt liever aan” werd Hype-O-Dream een ‘hot topic’ in de nationale media. Om betrouwbare conclusies te trekken én de pers te overtuigen van de significantie van de onderzoeksresultaten, is het aantal respondenten essentieel. Dat je met influencer marketing veel mensen kan bereiken, is geen geheim: daarom schakelden we de brand ambassadors in om de enquête te verspreiden. Door leuke giveaways met festivaltickets en het plaatsen van de link naar de festival-enquête in hun bio (korte beschrijving over zichzelf bovenaan in het Instagram profiel) zorgden de micro-influencers ervoor dat de enquête meer dan 1000 keer werd ingevuld. Hierdoor konden we significante onderzoeksresultaten voorleggen aan traditionele media.

2) Influencers als verbindende factor tussen merken

Significante onderzoeksresultaten zijn 1 ding maar een geloofwaardige nieuwsbron is minstens even belangrijk voor pers. “De nieuwste modetrends op de festivalweide” volgens een bekend fashion brand krijgt meer gewicht bij media dan wanneer diezelfde nieuwswaardige content enkel zou uitgaan van een lokaal dance festival in Waregem. Dat we de populaire modeketen voor jongeren America Today inschakelden voor kledingsponsoring was dus zeker geen toeval. In ruil voor een festival outfit maakten de influencers selfies in het pashokje, lanceerden ze polls over de leukste festivaloutfit en toonden ze het resultaat op de festivalweide van Hype-O-Dream.  Met een kernboodschap die focust op mode en festival trends had de link met America Today een versterkend effect op de perscampagne want hoe betrouwbaarder de nieuwsbron, hoe groter de kans op media-aandacht. Bovendien werd de enquête verspreid via de social media kanalen van America Today zelf. Door middel van influencers kunnen verschillende merken die dezelfde doelgroep beogen gemakkelijk de krachten bundelen voor een succesvolle campagne.

3) Influencers als leadgenerators

In tegenstelling tot macro-influencers kunnen micro-influencers uitpakken met een hoger engagement rate. Omdat zij een kleine community hebben, staan zij immers dichter bij hun volgers waardoor ze er persoonlijke relaties mee kunnen uitbouwen. Heel concreet: omdat micro-influencers als authentieker worden beschouwd door hun aanhang, zal die aanhang ook sneller overtuigd zijn om over te gaan tot een aankoop. Wanneer de Hype-O-Dream ambassadors de festival-enquête verspreidden, werden hun volgers automatisch naar de Hype-O-Dream website geleid waardoor ook leads werden gegenereerd. We kunnen dus wel stellen dat deze succesvolle influencer campagne een stimulans was voor de ticketverkoop. Bovendien ging lokale pers daarna uitgebreid communiceren over de uitmuntende ticketsale in tegenstelling tot de tegenvallende resultaten en faillissementen bij vele andere festivals in de zomer van 2019.

De rol van influencers gaat met andere woorden veel verder dan enkel bereik en het genereren van naamsbekendheid. Hun activiteiten zijn perfect complementair met een klassieke perscampagne en influencers kunnen dit op verschillende manieren gaan boosten.

Wil je graag weten wat pr en influencer marketing voor jouw merk of bedrijf kan betekenen? Neem dan nu contact op!