Vijf tips voor het schrijven en versturen van een persbericht

Zo maak je van jouw verhaal een nieuwswaardig persbericht

Persbericht schrijven

Een persbericht is een zeer effectieve marketingtool om bereik in je doelgroep te genereren.  Je schrijft een pakkende tekst, giet deze in een mooie lay-out, stuurt uit naar relevante mediatitels en wacht op de publicaties. Publicaties met redactionele en authentieke content. Of is het toch niet zo simpel? Nee, helaas niet. Meer dan 50% van de persberichten verdwijnt namelijk ongelezen in de prullenbak. Een groeiend nieuwsaanbod, toename van freelance journalisten en de krimp van redacties zorgen ervoor dat jouw bericht vaak in de anonimiteit verdwijnt. Herken je dit en ben je benieuwd hoe je wel op kunt vallen en toch publicaties kunt realiseren? Lees dan deze vijf gouden tips.

1) Gebruik een kwalitatieve en relevante perslijst

Een ding is zeker: zonder kwalitatieve en relevante perslijst geen publicaties. Het opstellen van een perslijst kost veel tijd en een kant-en-klare lijst is helaas niet te koop. Ieder persbericht heeft namelijk een ander doel en een andere doelgroep. Veel bedrijven schakelen daarom een pr-bureau in met het juiste netwerk van journalisten en mediacontacten. Toch zelf aan de slag? Start dan met een doelgroep-analyse en kies op basis daarvan de voor jou relevante media. Stel  altijd de vraag: wie wil ik bereiken en bepaal vervolgens via welke kanalen jouw doelgroep zich laat informeren. Kies de offline media (magazines & kranten) die matchen, maar vergeet niet de online platforms. Een publicatie online met een link naar jouw webshop, maakt het eenvoudiger om resultaten te meten en verbetert de vindbaarheid van jouw website. Leg jouw perslijst vast in een online database waarmee je na het versturen ook kunt zien wie jouw persbericht heeft geopend. Verzamel persoonlijke e-mailadressen en telefoonnummers. Resultaat halen met een persbericht verstuurd naar een algemeen redactie-adres kun je vergeten. Om de juiste contactgegevens te vinden zijn er betaalde database-platforms. Hier zoek je per onderwerp of mediatitel relevante mediacontacten en gegevens van journalisten. Houd er rekening mee dat de platforms niet altijd compleet zijn. Abonneer je daarom nooit zonder een platform gratis te testen.

2) Wees creatief en schrijf een persbericht dat inhaakt op trends & thema’s

Magazines, maar ook radio- en televisiestations hebben een eigen contentkalender waarin naast vaste rubrieken, thema’s en trends aan bod komen. Speel hier met de inhoud van jouw persbericht op in. Dit verdubbelt de kans op een publicatie. Iedere titel heeft zijn eigen sluitingsdatum, dus verstuur jouw persbericht op tijd! Bij kranten of online platforms is een week voor uitgave perfect, maar bij een maandmagazine ben je soms drie maanden voor verschijningsdatum al te laat.  Schrijven is een vak, dus onderschat de waarde van een goede tekstschrijver niet. Zelf een persbericht schrijven? Vergeet dan nooit deze drie regels: zet de belangrijkste boodschap in de titel. Gebruik korte zinnen en schrijf het bericht in de taal die de uiteindelijke lezer spreekt en verstaat. Een goed persbericht kan 1 op 1 worden gepubliceerd. In onze newsroom vind je voorbeelden van persberichten voor verschillende doelgroepen.

3) Bouw een relatie op met de key-media in jouw branche

Perscontacten hechten waarde aan een goede relatie en persoonlijk contact. Leer daarom jouw key-media beter kennen. Wordt jouw eerste persbericht niet gepubliceerd? Word dan niet ongeduldig. Bellen is waardevol, maar alleen als je jouw boodschap zo brengt dat je de journalist een oplossing biedt in zijn zoektocht naar nieuws. Vraag of je nog extra informatie kan bieden n.a.v. het persbericht. Of vraag of het persbericht relevant is voor collega’s die je niet in je lijst hebt opgenomen. Is je boodschap te commercieel? Dan haal je zeker geen resultaat.  Het opbouwen van een goede persrelatie is een tijdrovende job, maar zal uiteindelijk zelfs resulteren in journalisten die vragen om ‘nieuws’, beelden en informatie rondom bepaalde thema’s. Global Image organiseert jaarlijks face-to-face contactmomenten, zoals de persdagen in Antwerpen. Dit soort evenementen vormen de ideale gelegenheid voor het opbouwen van een relatie.

4) Maak jouw persbericht nieuwswaardig met cijfers en onderzoek

De nieuwswaarde van een persbericht is essentieel om publicaties te realiseren. Jouw boodschap versterken en de geloofwaardigheid van jouw merk vergroten? Dan kan het waardevol zijn marktonderzoek uit te voeren of resultaten van bestaand onderzoek te verwerken in persberichten. Verwijzing naar cijfers & onderzoek verdrievoudigt de kans op publicaties. Bovendien versterkt het de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Een goed marktonderzoek moet volledig betrouwbaar zijn en valt of staat met een kwalitatieve vragenlijst die wordt afgenomen bij de juiste doelgroep. Schakel daarom altijd de expertise van een marktonderzoeksbureau in of pr-bureau met ervaring. Voor Mercedes voerde Global Image een eenmalig onderzoek uit in samenwerking met onderzoeksbureau iVOX. De data werd geïntegreerd in een serie persberichten met als doel om publicaties te realiseren in lifestyle titels en meer jonge vrouwen te bereiken. Een voorbeeld van zo’n persbericht vind je hier. Benieuwd hoe je zonder onderzoeksbureau nieuwswaardige resultaten kunt verzamelen? Lees dan deze blog 

5) Zorg voor kwalitatief beeldmateriaal 

De tijd dat journalisten de luxe hadden om naar ieder (mogelijk) nieuwsitem een fotograaf te sturen is voorbij. Daarom is het beschikbaar stellen van kwalitatief beeldmateriaal een absolute must. In sommige gevallen, zoals bij de lancering van nieuwe collecties of producten, zijn beelden voor journalisten net zo belangrijk als de inhoud van het persbericht. Vermijd stockfoto’s en kies voor een mooi hoofdbeeld in hoge resolutie. Zorg dat het beeld past bij de boodschap. Stel naast het hoofdbeeld een selectie beelden beschikbaar zodat journalisten kiezen wat zij publiceren. Plaats je te veel beelden in een persbericht? Dan is de kans groot dat jouw e-mail in de spam verdwijnt. Zet daarom een link in jouw persbericht naar een online beeldbank. Of beter; creëer een digitale newsroom waar je al jouw pers- en nieuwsberichten plaatst inclusief beeldmateriaal per onderwerp of thema. Zo maak je het journalisten gemakkelijk en verdwijnt jouw persbericht niet in de massa.

Benieuwd hoe Global Image jouw verhaal kan omzetten in een boodschap die bij de juiste doelgroep terechtkomt?