7 tips die je helpen bij het nieuwe Instagram algoritme

Wist je dat je Instagram posts aan slechts 10% van je volgers worden getoond? Enkel als de foto veel likes of comments scoort, krijgt de andere 90% dit te zien. Het Instagram algoritme beloont dus vooral het ‘engagement’. Enorm frustrerend want als die foto van je vriendin de ‘populariteitstest’ niet doorstaat, kan het zijn dat die niet eens in je feed verschijnt. De grote Instagram-update die in januari 2018 werd doorgevoerd, maakt dat ook heel wat bedrijven problemen ondervinden. Zo worden ze gehinderd in het bereiken van nieuwe klanten door de verminderde zichtbaarheid. Hoog tijd dus om de nieuwe spelregels van Instagram onder de knie te krijgen! Ontdek hier de 7 beste ‘Instahacks’ om je visibiliteit te optimaliseren:

Instastory voorbeeld Sofacompany

1) Besteed aandacht aan Instagram stories

De chronologische feed werd al een tijdje geleden afgeschaft en sindsdien houdt het Instagram algoritme zich vooral bezig met het traceren van ‘engagement’ om te bepalen wat je wel en niet te zien krijgt. Het is dan ook geen verrassing dat meer en meer gebruikers eerder tijd besteden aan Instagram stories dan aan hun feed. De tool heeft dagelijks meer dan 300 miljoen actieve gebruikers wat bijna het dubbele is van snapchat. Een Instagram story posten is dus een ideale manier om te connecteren met je volgers.  Bovendien kan je hierdoor ook de zichtbaarheid in de feed gaan boosten. Hoe meer engagement jouw Instagram story oplevert, hoe groter de kans dat ook jouw posts zullen verschijnen in de feed van diegene die heeft ‘gereageerd’. Een geweldige “hack” om het algoritme te omzeilen (en dus het engagement op te krikken) is dan ook om volop gebruik te maken van de tools zoal de ‘poll’ of de ‘Swipe Up’ optie (als je meer dan 10k volgers hebt) die Instagram story aanbiedt. Nog een trucje: vraag je volgers om jou een persoonlijk bericht te sturen voor een promocode of als ze een directe link willen ontvangen naar het product in kwestie. Het is een ideale manier om mensen naar je inbox te leiden en persoonlijke relaties op te bouwen met je volgers. Ook dit vergroot de kans weer dat jouw posts verschijnen in hun feed.

2)  Laat je fans niet te lang wachten op een reactie

Instagram geeft niet enkel prioriteit aan ‘populaire’ posts met veel likes en comments. De zichtbaarheid zou ook afhankelijk zijn van je eigen engagement. Dit jaar is het dus belangrijker dan ooit om je inkomende comments te beschouwen als een echte conversatie. Je dient te reageren én liefst zo snel mogelijk! Als je niet wil dat de visibiliteit van je post drastisch verlaagt, kan je dit zelfs best doen binnen het uur nadat deze online is gegaan. Zelfs als de reacties van een de volgers niet echt een antwoord vereisen, kan je ze maar beter belonen met een leuke emoticon.

3) Ontdek jouw ideale tijdstip voor een post

Het Instagram algoritme brengt in kaart hoe snel je volgers ‘engagen’ met je content. Als je foto kort nadat die is gepost een heleboel likes en comments krijgt, beschouwt Instagram dit als kwalitatieve content waardoor de post wordt getoond aan nog meer van je volgers. Door je ‘persoonlijke’ beste tijd te vinden om content te posten op Instagram, kan je het algoritme ‘hacken’. Zo kan je je bereik en je engagement boosten waardoor je ook meer volgers krijgt. Het is dus verstandig om te posten op een tijdstip wanneer de meeste van je volgers online zijn. Scroll in je feed om je 10 best scorende posts te selecteren. Met een beetje puzzelwerk kan je op die manier afleiden wat de beste tijdstippen zijn en van start gaan met uittesten.

4) Laat de aandacht van je fans niet los

Net als Facebook berekent Instagram hoe lang mensen spenderen aan het bekijken van je post. Het is een bepalende factor om je populariteit te beoordelen en je post met andere woorden te belonen met zichtbaarheid. Om het Instagram algoritme te slim af te zijn, moet je er dus voor zorgen dat je volgers zolang mogelijk blijven hangen bij jouw post! Met een triggerend onderschrift of een sterk staaltje copywriting is de kans groter dat mensen de tekst effectief gaan lezen of gaan klikken op de ‘meer’ knop wat de gespendeerde tijd aan jouw post verhoogt. Dat video’s zo goed scoren in het Instagram algoritme is uiteraard omdat het langer duurt om deze te bekijken dan een afbeelding.  Hetzelfde geldt voor Instagram carousel posts (een fantastisch tool waarmee je tot 10 beelden en video’s kan verzamelen in één post). Met een call-to-action om te swipen kan je de aandacht ook langer vasthouden.

5) Optimaliseer je hashtag strategie

Het Instagram algoritme geeft voorrang aan posts met specifieke, relevante hashtags. Hoewel je door de Instagram shadowban misschien huiverachtig staat tegenover het gebruik van Instagram hashtags, vormt het nog altijd een effectieve manier om meer volgers en engagement te genereren.  Vermijd het posten van steeds dezelfde serie hashtags en zorg voor een vijftal unieke hashtags die perfect matchen met je post.  

6 ) Authentieke content is king

Bij heel wat posts zie je random comments zoals ‘Great pic!’ of ‘Awesome’ opduiken. De kans is groot dat ze afkomstig zijn van een bot. Het vernieuwde Instagram algoritme traceert deze automatische antwoorden om het ‘fake’ engagement aan banden te leggen. Authenticiteit en een oprechte band met je volgers zal door het vernieuwde algoritme met andere woorden beloond worden. Zo kan je onderschriften met een vraag of een verzoek creëren zodat gebruikers zich aangesproken voelen om te reageren. Vermijd algemene, nietszeggende onderschriften en probeer wat dieper te graven. Authenticiteit heeft niet enkel te maken met de juiste copywriting of hoe je omgaat met comments maar ook met de content zelf. Post dus niet zomaar iets maar denk echt na over hoe de content kan bijdragen tot het merk en de boodschap die het merk wil uitdragen.

Instagram post voorbeeld ProNails

7) Een consistente merkidentiteit opbouwen

Je kan je volgers bekeren tot ‘engaged’ fans (volgers die veel interacties genereren met je content) wanneer ze exact weten wat ze van je feed kunnen verwachten en wanneer je ze blijft verwennen met dezelfde consistente, kwalitatieve content. Denk dus goed na over je merkverhaal en de algemene look&feel van je Instagram feed vooraleer je begint te posten. Hou er ook rekening mee dat je content volledig in lijn moet liggen met het overkoepelend pr – of marketing plan zodat alle inspanningen bijdragen tot de algemene bedrijfsobjectieven. Een socialmedia-strategie is dan ook essentieel maar niet iedereen heeft hier de nodige expertise voor.

Wil je graag meer informatie hierover? Neem dan gerust contact op en wij helpen je graag verder.