6 redenen waarom influencer marketing een must is voor je merk.

Door je product of dienst te promoten op hun populaire social media kana(a)l(en) zorgen influencers ervoor dat je een groter publiek bereikt. Brand awareness is mooi meegenomen maar bereik is niet het belangrijkste voordeel. Dit zijn de 6 voornaamste redenen waarom influencer marketing essentieel is voor jouw merk:
 

1. Je onderscheidt je met authentieke content

Influencers zijn specialisten in het creëren van inspirationele content. Wanneer ze een samenwerking aangaan met een merk, gebruiken ze hun skills om jouw product of dienst een authentieke rol te laten spelen in hun storytelling. Ze krijgen je boodschap met andere woorden op een geloofwaardige en effectieve manier bij de juiste doelgroep. Het is precies die authenticiteit van de content die followers ‘engaged’ en geboeid houdt, zelfs wanneer het gaat om een commerciële boodschap. Maar liefst 89% van de marketeers beschouwt de unieke ‘merk visibiliteit’ als het grootste voordeel van influencer marketing. Bovendien kan je de ‘influencer generated content’ gebruiken op je eigen social media kanalen om meer volgers te genereren en het ‘engagement’ te boosten.

2. Je creëert ‘engagement’ bij je doelpubliek

Met authentieke content die écht relevant is voor de doelgroep, worden mensen getriggerd om te reageren en interacties aan te gaan (liken, delen, comment plaatsen..) Een hoog ‘engagement level’ wordt vooral gerealiseerd door influencers met een kleiner bereik (micro-influencers). Hun authenticiteit schept vertrouwen waardoor ze een nauwere band hebben met hun volgers. Het is dus niet het aantal volgers maar eerder een ‘hechte’ groep followers die het interessant maakt voor merken. Influencers met een trouwe achterban zorgen immers voor waardevolle ‘merkinteracties’. Dat er effectief over je merk wordt gesproken is belangrijker dan louter het bereik dat je behaalt met een influencer post. Een trouwe fan sneller zal sneller geneigd zijn om een comment te plaatsen en zelfs een post te delen waardoor je merk weer nieuwe mensen bereikt. Een publiek dat oprecht interesse toont in de content, kan je als merk gemakkelijker voor je ‘winnen’ en converteren naar betalende klanten.

3. Je schept vertrouwen door een persoonlijke aanbeveling

Hecht je het meeste geloof aan een reclame-advertentie of aan persoonlijk advies? Als je voor de tweede optie gaat, dan behoor je tot de overgrote meerderheid want maar liefst 92% van de consumenten vertrouwt eerder de aanbeveling van een ander (zelfs al kennen ze die persoon niet) dan een commerciële boodschap die rechtstreeks uitgaat van een bedrijf. Wil je business impact genereren? Dan is de ‘personal touch’ dus essentieel. Influencers zijn échte personen die vertrouwen creëren door hun authentieke content. Je kan influencer marketing beschouwen als een moderne vorm van mond-tot-mond reclame: volgers zien de influencer als een vriend(in) en van een vriend(in) neem je nu eenmaal sneller iets aan. Wanneer die influencer een product aanprijst, dan is onze interesse gewekt zijn en gaan we soms zelfs over tot aankoop. Zo toont een onderzoek van Twitter aan dat 49% van consumenten het advies van influencers effectief opvolgt.

4. Je bereikt een relevant doelpubliek

De meeste influencers leggen zich toe op een bepaald onderwerp zoals mode, beauty, kunst, technologie… Daarnaast zijn er ook lifestyle influencers die content creëren over verschillende topics. Waar hun focus ook ligt, ze worden door hun volgers beschouwd als experten binnen hun ‘vakdomein’. En mensen die hen volgen, doen dit omdat ze geïnteresseerd zijn in dit domein. Dit maakt het voor merken een stuk eenvoudiger om hun doelpubliek te bereiken. Met influencer marketing kan je dus heel gericht communiceren naar een relevant publiek en dit via échte personen. Uit een studie van Blog’lovin blijkt dat maar liefst 67 % van de marketeers overtuigd is dat influencer marketing hen helpt om een zeer specifiek doelpubliek te bereiken.

5. Je verslaat adblockers

Voor de gebruiker is surfen zonder al die ‘vervelende’ advertenties een verademing. Het is dan ook geen verrassing dat het Adblock gebruik met 30% is toegenomen. Google Chrome, de meest gebruikte browser ter wereld (60%) heeft zelfs een adblocker ingebouwd in de browser zelf. Merken zullen het dus nog moeilijker krijgen om hun doelpubliek te bereiken met traditionele campagnes zoals banners en reclame pop-ups. Een alternatief om toch online impact te genereren? Influencer marketing! De content van deze digitale helden wordt zelfs bewust geconsumeerd. Aangezien de inhoud als authentiek wordt beschouwd, heeft het zelfs meer effect heeft dan een traditionele advertentie.

Influencer marketing is een haalbare kaart voor start-ups en bedrijven met een beperkt marketingbudget.

6. Je bespaart op je marketingbudget

Wist je dat influencer marketing in België spotgoedkoop is? De tarieven voor 1 post variëren hier van zo’n 100€ tot 10.000€. Soms zijn micro-influencers zelfs nog bereid tot een collab in return voor gepromote producten waarvan ze oprecht fan zijn. Bij influencers met een groter bereik wordt een ‘ruildeal’ al een pak moeilijker (tenzij het gaat over een reis naar de Malediven natuurlijk). Als we de tarieven vergelijken met andere landen mogen we (momenteel nog) echter niet klagen. Als je weet dat Kim Kardashian 250.000 dollar vraagt voor één branded post hoef je als Belgisch bedrijf dus niet wakker te liggen over het kostenplaatje. Zelfs over de landsgrenzen heen beschouwen marketeers influencer marketing als de meest kosteneffectieve online ‘tool’ voor klantenwerving naast email marketing.

Influencer marketing is dus ook een haalbare kaart voor start-ups en bedrijven met een beperkt marketingbudget.

Wil jij graag meer weten hoe jouw bedrijf/merk influencer marketing kan inzetten met een beperkt budget? Aarzel niet om ons te contacteren voor professioneel advies.