Een persanalyse is de juiste start voor heldere (meetbare) doelstellingen van uw pr strategie.

Een persanalyse is in eerste instantie essentieel om het huidig imago van uw merk in kaart te brengen. Verschijnen uw producten regelmatig in de media? Krijgt uw merk lovende kritieken of wordt het regelmatig in een negatief daglicht gesteld? Via welke mediakanalen komt uw merk vooral onder de aandacht? Hoe is het gesteld met de reputatie van concurrerende merken? Bereikt de concurrent een veel jonger doelpubliek door meer in te spelen op social media platformen?

Deze analyse laat ons toe om heldere (meetbare) doelstellingen te formuleren voor uw pr-strategie.  Een persanalyse gebeurt logischerwijze dan ook gelijktijdig met de research fase van de pr-strategie waarbij we uw doelstellingen, doelgroepen en USP’s blootleggen.

Ook voor de effectieve ontwikkeling van de pr-strategie is een persanalyse noodzakelijk. Door een persanalyse krijgen we meer inzicht in de leefwereld van uw product of dienst waardoor we een overkoepelend idee of een relevante kapstok kunnen ontwikkelen voor de pr-campagne.

Een persanalyse bestaat uit een aantal onderdelen die duidelijk worden omschreven in dit stappenplan.

1) Nulmeting

We doen research naar recent verschenen artikels en social media posts over uw merk of bedrijf en houden hierbij rekening met het aantal media-uitingen, het sentiment en de mediakanalen. Op deze manier krijgen we een heldere kijk op uw huidige merkpositionering en de verbeterpunten op vlak van media coverage.

Bepaalde elementen uit de nulmeting kunnen gebruikt worden als benchmark om uw bedrijfsdoelstellingen meetbaar te maken.

Bijvoorbeeld:

• Doelstelling = Merkimago verbeteren? ® Percentage negatieve media-uitingen bij aanvang (potentieel ijkpunt) van de pr campagne vergelijken met het percentage aan negatieve media-uitingen na 6 maanden.

• Doelstelling = Bereik jonger doelpubliek (bijv.tieners) vergroten? ® AER (Average Engagement Rate) bij aanvang vergelijken met AER na 3 maanden

2) Concurrentieanalyse

Het is essentieel om de media coverage van de belangrijkste concurrenten te belichten.

Net als de artikels die verschenen zijn over uw eigen merk dient rekening te worden gehouden met zowel kwantiteit, kwaliteit als de mediakanalen (kranten, print magazines, televisie, Twitter, Instagram, Facebook,…). De concurrentieanalyse via research in de pers kan meer duidelijkheid scheppen in het onderscheidend vermogen van uw eigen merk (USP’s) en uw merkidentiteit.

3) Media selectie

Afhankelijk van de (gewenste) doelgroep én de doelstellingen bepalen we op welke mediumtypen we gaan focussen en hoe we deze zo goed mogelijk kunnen bereiken.

Wil u een economisch bedrijfsverhaal vertellen? Dan benaderen we best traditionele media (televisie, radio, kranten, printmagazines, webzines). Is uw bedrijfsdoelstelling om een hipper imago te creëren? Dan kunnen we overwegen om fashion influencers in te schakelen die uw product op een creatieve manier integreren in hun content feed. In de meeste cases adviseren we een mix van beide.

Op basis van onze expertise en in onderling overleg met u stellen we een wishlist samen met geprefereerde media. Deze media selectie beïnvloedt in grote mate de keuze voor de concrete pr-acties en het creatieve concept van uw pr-campagne. Zo zal een marktonderzoek over de economische evolutie van de automobielsector weinig impact hebben bij social influencers die eerder geïnteresseerd in lifestyle gerelateerde onderwerpen en experiences.

4) Media-analyse

Een contentplan bepaalt de volgorde waarin pr-acties worden ingezet of de boodschap wordt opgebouwd. Het kan hierbij gaan om een reeks influencer marketing campagnes gespreid over een jaar waarbij elke maand een ander product binnen uw gamma wordt geboost. Het kan ook gaan om een mix van een aantal persberichten en pr-events.

Om dit contentplan strategisch op te bouwen is een media-analyse noodzakelijk. Via bepaalde monitoringtools en op basis van inside information (via ons netwerk aan mediarelaties) verzamelen we relevante data waardoor we uw merk gemakkelijker onder de aandacht kunnen brengen. Een interessant gegeven uit de media-analyse zijn bijvoorbeeld mediaspecials binnen uw sector waarin we uw boodschap kunnen integreren. U lanceert een nieuw cosmeticamerk? Wij brengen alle beautyspecials van de lifestyle- en vakbladen in kaart waardoor we gericht kunnen targetten met onze perscommunicatie.

U wil meer naamsbekendheid voor uw interieurbedrijf? Wij benaderen persoonlijk de redactrice die werkt aan een exclusieve deco-editie van het magazine om uw verhaal in de kijker te zetten. U wil een reisbestemming promoten? Door ons dagelijks contact met social influencers zijn we op de hoogte van alle nieuwe projecten en kunnen we bijvoorbeeld inspelen op een YouTube initiatief van een aantal travel vloggers.